Olisiko syytä pohtia uudelleen?

Nimittäin Rovaniemen kaupungin matkailupalveluita ja niiden tuottamista.

Rovaniemen kaupunki on strategisesti panostanut matkailuelinkeinoon osaomistamansa yhtiön (puhekielessä Visit Rovaniemi) kautta vahvasti yli 10 vuoden ajan. Matkailutulo ja matkailijamäärät ovat kasvaneet tuona aikana Rovaniemellä erittäin vahvasti. Investointi on tuonut odotetun vastineen Rovaniemen elinkeinoelämälle ja kaupungille – joskin Hankintalain vastaisesti.

Matkailun markkinointia ja elinkeinoa ei siten ole enää resurssiviisasta saati perusteltua tukea julkisella rahalla samalla volyymilla kuin aiemmin, koska strateginen intressi on saavutettu ja markkinoiden tulee toimia markkinaehtoisesti.

Sen vuoksi Rovaniemen kaupungin tulisi vähentää panostuksen tasoa ja muuttaa strategista painopistettä sellaiseen suuntaan, jolla saadaan koko kaupungin kannalta suurempia synergiaetuja. Matkailun markkinointia ja matkailuneuvontapalveluita ei tule kuitenkaan kokonaan lopettaa, vaan suorittaa tulevaisuudessa omana toimintana.

Oma toiminta mahdollistaa dynaamisen toimintamallin siten, että resursseja pystytään kohdistamaan niin, että ne elävät ajassa ja palvelevat laajemmin kaupungin etua – mahdollistaen nopeat painopistemuutokset toiminnassa ja hallintoa läpileikkaavasti.

Oma toiminta lisää läpinäkyyvyttä, kaupunginjohdon mahdollisuutta reagoida muuttuvaan toimintaympäristöön ja strategiseen ohjaukseen. Kun pääasiallinen toiminta on omaa toimintaa, voidaan vuositasolla tehtävät panostukset saada paremmin vastaamaan kaupungin taloudellista kantokykyä – ja vältytään eritoten suurilta taloudellisilta sotkuilta.

Mikään ei estä yksityisiä toimia yhdistämään voimiaan ja jatkamaan työtä sen eteen, että matkailuala on tulevaisuudessakin vetovoimainen. Näkemykseni mukaan kuitenkin kaupungin on nyt suunnattava voimia enemmälti vastuulliseen matkailun sekä siihen suuntaan, joka vähentää haitallisia lieveilmiöitä kaupungissa.

Kun pääpaino on omassa toiminnassa, voidaan myös markkinointiresursseja ohjata muualle esimerkiksi lyhyiden kampanjoiden tai tarpeiden osalta. Toisaalta oma toiminta ei estä hankkimasta myöskään kilpailuttamalla pienempiä osa-kokonaisuuksia tarpeen vaatiessa.

Mikäli palvelut järjestettäisiin puhtaasti kilpailuttamalla, eikä omana toimintana tai täysin 100%:sti omistetun yhtiön kautta, liittyy toimintaan liikaa riskejä. Kyse on isosta kilpailutuksesta, joka vie todella paljon aikaa sekä kaupungin resursseja että osaamista.

Kokonaiskilpailutus vaatii huomattavan paljon sopimusosaamista siten, että prosessi ei viivästy tai pitkity. Nyt kaupunginhallituksessa on esitetty, että prosessi kestänee 4-6 kuukautta ja on luonnollisesti altis myös valituksille. Tuo aika on mielestäni liian pitkä odotella, eikä takeita onnistumistesta ole.

Tästä syystä on perusteltua ottaa toiminta omaksi toiminnaksi toistaiseksi, jota täydennetään tarvittaessa ulkoisilla pienhankinnoilla tarpeen mukaan. Vaihtoehtoisesti voisi toimia myös malli, jossa Rovaniemi hankkii palvelut 100 %:sti omistamaltaan yhtiöltä.

#VisitRovaniemi #Rovaniemi #matkailu #markkinointi